SRPŠ

Expedice ZENTA

Článek z www.ceskenoviny.cz

 

Hloubkoví potápěči natočí dokument o zkoumání vraku lodi Zenta.

Křižník Zenta byl postaven v roce 1897. Od roku 1899 sloužil v rakousko-uherském námořnictvu. Šestnáctého srpna 1914 ho ale potopila francouzsko-britská flotila bitevních lodí.

 

Zentu si expedice vybrala nejen proto, že leží už 90 let na dně moře téměř bez povšimnutí, ale i kvůli vztahu k české historii. "Loď byla stavěna ve Škodových závodech, kde dělali děla, a byla oplášťována pancířem z vítkovických železáren. A ze třísetčlenné posádky byla asi třetina Čechů a Moraváků," řekl Ilja Micha z výpravy.

 

Jedním z těch, kdo se na lodi plavili, byl i tehdy pětadvacetiletý Josef Alinč. Týden před potopením lodi, které se stalo osudným i pro něj, poslal pohled rodičům. "Jsem doposavad zdráv, ale zítra nevím, jak bude," napsal 8. srpna 1914. Podle členů výpravy to naznačuje, že posádka tušila blížící se nebezpečí. Zachránit se podařilo 130 námořníků.

 

Vrak lodi se nachází tři míle (zhruba šest kilometrů) od černohorského přístavu Bar. Dlouhou dobu se nevědělo, kde leží; objeven byl až v roce 2003. Čeští potápěči stráví na místě osm dní, od 23. dubna do 3. května. "Počítáme s pěti ponory na každého potápěče. Nejde to dělat denně. Mezitím budeme odpočívat kvůli vyrovnávání tlaků," dodal Frajer.

 

Ve své době patřila Zenta podle Michy k větším křižníkům. Dlouhá byla 96 a široká 12 metrů, s ponorem 4,7 metru. Mohla plout maximální rychlostí 20,5 uzlu, což je zhruba 37 kilometrů za hodinu. Posádka čítala 307 mužů.