SRPŠ
Expedice ELBA 2004
7.-16. května 2004
Pátek 7.května
- Jarek jede s Martinem k Myšákovi a
společně pak na sraz u autobusu v Hradci Králové.
Zde Jarek zjišťuje, že autobus vyjížděl kousek od
jeho bydliště v Letovicích na Moravě.
- Luboš se seržantem zabloudili v Praze
i když tam Luboš bydlí šest let a Seržik celý život.
- Autobus je obsazen jen 17 jachtaři a potápěči,
ale část zásob se do zavazadlového prostoru nevejde.
Sobota 8. května
- Příjezd do italské mariny v Castiglioloncello
v Tokánsku je ráno v 10 hod. Podle Myšáka tu máme mít
od 9.00hod připravenu loď, ale záhy zjišťujeme, že
bude připravena až v 17.00hod podle smlouvy. Děkujeme
Myšákovi za to že si můžeme prohlédnout město, dát
si italské Capuccino, rozbalit si spacáky na molu v maríně
a počkat pár hodin mezi přístavní lůzou.
- Lodě máme dvě. Menší Bavarii 44 s názem
„Bellatrix“ a větší Bavárku 49 s názvem
„Aldebaran“. Ti parchanti z větší lodě
mají mikrovlnku, klimatizaci a vůbec nějaké moc
snobské vybavení.
- Naši původní nasmlouvanou lodičku její
posádka před týdnem posadila v plné rychlosti na útes,
takže byla na odpis a máme teď jinou.
- Vlny jsou čtyřmetrové, vítr dělá 80km/hod.
Nikdo nechce říct kapitánům, že to není úplně
dobrý nápad vyplouvat dnes na noc. Naštěstí to po nějaké
době pochopí sami.
- Martin Klaus bere poněkud rychleji zatáčku
na naší loď a je první kdo to zalomí do Ligurského
moře. Ani se u toho nestačil svléknout, čtverák
jeden.
- Otvíráme wizoura (postupně několik
dalších) a za doprovodu dvou kytar oznamujeme Italům,
že už jsme také v EU.
Neděle 9.května
- Kapitáni vstávají dle plánu a budí
posádky obou lodí poválené ve spacácích různě po
lodích a dokonce na molu.
- Vyplouváme s Bellatrix první a
pochvalujeme si větrné počasí a dvoumetrové vlny.
Kurz vede na Corsicu přes ostrov Capraia.
- První blije Jirka Lukavec, pak Martin a
jako třetí se přiznává Serža. Všichni blijí jak
šakali jen Sežík si prý ublinkl jako miminko. Postupně
pak zvrací celá posádka kromě Jarka.
- Větřík zesílil na 100 km/hod (s větším
větrem už přístroje jachty moc nepočítají) a vlny
jsou postupně čtyřmetrové!!!
- Do podpalubí se nikomu nechce. Stačí nám
pár sekund dole a je problém doběhnout k zábradlí a
nepozvracet jachtu. Jedinému Jarkovi vůbec nic není a
tak provokuje pojídáním salámu, pitím piva a kanadské
whisky. Kdo se na něj podívá jde blít.
- Jarek jde provokovat s kávou. Za chvíli
je v tom vlnobití polovina kokpitu jachty totálně černá
od turecké kávy, včetně GPS, přístrojů, sedadel,
foťáků, obložení stěn... Jak to dokázal není jasné,
ale psát co na to sám říkal když tu černotu uklízel
je jen pro uši drsných mariňáků.
- Moře bylo tou dobou na stupni číslo 8
z devítibodové stupnice a vítr byl tak silný, „…že
nám to zvedalo pytlíky“ jak ohodnotil situaci
Jirka Franc a to už znamená skutečně hodně na jeho
stupnici horolezce.
- Při refování se najednou ozvalo lupnutí,
kormidlo je náhle zablokováno v poloze „doprava“ a
nejde s ním pohnout!!! Vítr 110km/hod, vlny 4 m ze všech
stran. Bavíme se dobře. Lítáme na moři jak zátka a
čekáme která vlna nás převrátí.
- Seržant stačí zavolat vysílačkou o
pomoc Petrovu druhou Bavárku, (než se dole v podpalubí
poblije) a Petr jede na pomoc.
- Petr přijíždí se svou blijíci posádkou
zavěšenou na všech bocích a míří přídí přesně
doprostřed naší jachty. Věříme mu. V poslední chvíli
Petr stačí vypnout nechtěně zapnutého autopilota a
konečně uvolnit své kormidlo. S autopilotem se dá prát
o řízení jen velice těžce. Jachty se míjí o pár
centimetrů.
- Vzít nás do vleku si vyžádá několik
Petrových profesionálních manévrů, než jsou obě
jachty na rozbouřeném moři spojeny lanem. To praská při
prvním záběru tažné lodě. Takže znova do akce a
druhý pokus.
- Ploužíme se rychlostí sotva 2 uzly dvě
lodě na laně (což je přísně zakázáno) proti větru
směrem k nejbližšímu ostrovu, kterým je Capraia. To
tam budeme někdy v noci a to bude průser.
- Miloš se jde vyblít a pak leze v podpalubí
miniaturním otvorem ke kormidlu. Zjišťuje stav. Závadu
způsobilo vadné uložení hřídele autopilota. Všechny
tři řetězové převody ovládání kormidla jsou přetrženy,
ale naštěstí se daří uvolnit zaseklé kormidlo.
- Odvazujeme se od tažné lodi a dva lidi
se staví k páce nouzového kormidla. Rychlostí 2 uzly
se probojováváme rozbouřeným mořem k maríně. Všichni
jsou mokří jako myš, protože vítr a vlny ještě sílí.
- Při kotvení „Milošův styl“ na nás
místní Ital něco řve a tak mu Miloš říká, ať drží
hubu nebo mu dá přes držku.
- V maríně na ostrově Capraia nám
nedokáže místní technický specialista pomoci a voláme
servis z pobřeží. Cukají se dokonale. Máme nahodit
autopilota a přijet zpátky. Kapitán Miloš říká, že
tu babu rovnou zabije. Náhradní díly mají pouze v Grande
Cassino, ale pánbu ví kde a co to vlastně je? Na mapě
to však určitě není.
- Jarek dělá uzená krůtí stehýnka a
rozlévá víno. Přečkáme tu do zítra.
Pondělí 10. května 2004
- Ráno voláme na všechny strany až se
nakonec objeví místní technik s náušnicí v uchu a
ujímá se opravy. Během patnácti minut je v koncích
a volá si na pomoc holohlavého maníka s černými brýlemi,
deseticentimetrovým zlatým křížem na krku a dvěma náušnicemi
v uchu který přijel na motorové čtyřkolce. Asi větší
borec.
- Plešoun leze dolů ke kormidlu a za chvíli
má jasno. První borec zatím telefonuje na pevninu jak
resetovat autopilota. 10 minut mu to vysvětlují. Plešoun
si mezitím dole ještě jednou ujasní situaci, pak bere
do ruky štípačky a než ho stačí kdokoliv zadržet
je autopilot pokořen přestřihnutím všech kabelů!!!
Nejdřív stříhá červený (asi je to bývalý
pyrotechnik) a pak zbytek kabelů.
- Plešoun leze s úsměvem a pocitem dobře
vykonané práce z podpalubí a první borec naopak
dovnitř aby pomačkal ty správná tlačítka na
autopilotu.
- Nerozumíme italsky, ale je nám jasné,
že se ten první ptá plešouna proč ty dráty stříhal?
Chvilku si něco vysvětlují a pak plešoun rychle mizí
na své čtyřkolce v horách.
- Na náhradní kormidlo jedeme zpět do
maríny odkud jsme včera vyjeli a kde čekáme ten
opravdový servis. Zde se ptáme lodního opraváře z maríny
zda ten plešoun byl jejich nejlepší profesionál na
ostrově. Temným pohledem se na nás podívá a zuřivě
vrtí hlavou. „Ne, profesionál skutečně nikoliv. Člověk
z ostrova!!! Ti si o sobě myslí, že dokáží opravit
cokoliv. Imbečílo“
- Petr je se svou jachtou na Elbě a potápí
se tam na vraku. Závidíme mu.
- My čekáme v maríně a náš technik nám
o osmé večerní oznamuje, že si buď si vezmeme náhradní
jachtu o metr kratší a nebo počkáme do zítra na náhradní
díly. Rozhodujeme počkat do zítra a aby to rychleji ubíhalo,
otevíráme proti trudomyslnosti flašku whisky při které
Luboš posádce oznamuje, že se 8.srpna žení. Miloš
mu to má odsvědčit.
- Brzy se jde spát, všichni toho mají
dost. Únava je znát.
Úterý 11.května 2004
- Ráno začínáme hromadnou koupelí v přístavních
sprchách, kde se všichni trumfují kdo má po nedělním
boji s mořem větší modřiny a kdo jich má nejvíc.
Takže nejvíc jich má Miloš, protože to je kapitán a
největší boule má Jarek.
- Jirka navrhuje, že bychom mohli pořádat
takovéto ekonomické zájezdy pro turisty z česka. Jen
dva dny pod plachtami, ale zato prožijí bouři, vichřici,
obrovské vlny, klidnou hladinu, sluníčko, déšť,
budou mít spálené obličeje, podlitiny, boblijí se,
poser… se, budou opravovat kormidlo, pojedou na náhradní…
co víc si vlastně můžou přát?
- Jarek připravuje uzené maso a ptá se
jestli má být na cibulce? Miloš říká, že může,
ale že jí strouhat nebude. Martin mu oznamuje, že
cibulka se nestrouhá. „Ty vole, jako moje manželka.“
na to Miloš , „Já stromky seju, ale manželka je sází.“
Cha, cha cha..
- Přichází náš opravář Leonardo
nesouc naše řetězy a svařené nerezové čepy. Dáváme
Leonardovi napít moravského vína.
- Leonardo půl hodiny kroutí hlavou a snaží
se přijít na princip ovládacího mechanismu jachty.
Koukáme na něj a pak bereme věc do svých rukou. Děláme
věci přesně opačně než to vymyslel s řetězovými
převody on a za půl hodiny je naše jachta ovladatelná.
Leonardo říká „Good work“.
- Ještě, ale nejde autopilot. Popisovat
trápení ubohého Leonarda je asi zbytečné. Po několika
hodinách jeho snažení je náš autopilot funkční,
ale z vedlejší jachty je rozebraný vrak. Leonardo
toho má dost a mává nám na rozloučenou. Voláme na něj
z legrace,“Tak čau zase zítra“
- Vyplouváme a ukecáváme kapitána
abychom vyrazili na Korsiku. Směr větru nám však nepřeje
a tak plachtíme na ostrov Elba. Vítr postupně utichá
a moře je jak rybník. Jirka hraje a kytaru a je nám
fajn.
- Pak se z vysílačky několikrát ozve
„Securité, securité“ + údaje o poloze. Náš kapitán
neví komu hlášení patří ani co znamená a tak nařizuje
vypnout vysílačku. Ruší ho to, sakra!!!
Středa 12. května 2004
- Noční jízda proběhla dobře. Žádná
z obrovských nákladních lodí a tankerů se do nás
netrefila.
- Ráno nás zastihne u západního pobřeží
Elby a opět začíná foukat. Bohužel i pršet. Křižuje
se proti větru a za nějaký čas se podaří navázat
spojení s Petrovou jachtou. Právě snídají a pak vyráží
do přístavu Porto Azzurro. Děláme totéž, ale trvá
nám to podstatně déle.
- Míjí nás letadlová loď.
- Porto Azzurro. Opět se naše plachty
setkávají a vypráví se zážitky. Petr má jednu nádrž
na vodu plnou nafty (od předchozích uživatelů). Z druhé
nádrže vytéká proud vody do moře a Petr se pojímá
nejisté podezření. Nakonec je zjištěno, že to je
chlazení topení. Pánové si totiž v podpalubí přitápí!!!
- Z potápění má Petr také dobré zážitky.
Učí nováčka a ten mu z 15-ti metrů vystřelí na
hladinu. Než vystoupá Petr předepsanou rychlostí při
špatné viditelnosti na hladinu, je 150m za lodí. Než
se dostane proti proudu zpět je totálně na dně a říká,
že mu potápění na této výpravě stačí.
- Návštěva města a nákupy proběhnou
kupodivu bez incidentů. Jen kapitán Petr uklouzne z našeho
můstku a spadne do moře. Vzápětí je mu podána do
ruky zmrzlina. Má radost. Největší radost však má
Martin Klaus, který si totéž vyzkoušel ještě před
vyplutím.
- Večer se kotví v otevřené zátoce na
východním pobřeží Elby, kde jsou metrové vlny. Nám
to nevadí. Paříme u moravského vína, ale naše
sesterská jachta to nevydrží a za soumraku a blížící
se bouřce odplouvá do bezpečí Porto Azzurra. Alespoň
si to myslíme.
Myšlenka dne:
- Jarek: „Námořníci nají jednu výhodu.
Když vylezou po týdnu na moři na břeh a jdou svým
houpavým krokem a rozkročenýma nohama, tak si ženský
myslí že mají velký koule!!!“
Čtvrtek 13. května 2004
- Snídáme, Luboš zapíná mobil a vzápětí
přichází SMS od spřátelené jachty. Petr píše: „Vecer
jsme na melcine rozstipli kormidlo. Stojime v marine
Porto Azzurro.“
- Petrova jachta ihned dostává přezdívku
„Písečná lasička“.
- Štípnuté kormidlo a pojebaný kýl, hlásí
Petr po našem příjezdu do maríny Porto Azzurro.
- Popis včerejší situace je jednoduchý.
Kluci hledají lokalitu v závětří zátoky Gia
Barbarossa, ale trefují se v noční tmě do zátoky
Minera Terra Nera, která je o pár metrů vedle. Petr
kontroluje hloubku 20m a ani ne za dvacet sekund jsou na
nule.
- Kýl naráží do dna motor nárazem zhasíná
a kapitán běží do podpalubí zkontrolovat jestli
nenabírají vodu. Mezitím jachta poskakuje na mělčině
a otáčí se okolo osy. Kormidlo je prasklé během několika
vteřin. Krizová situace.
- Daří se dostat loď od pláže a za noční
tmy odplout do maríny.
- Roman (Bill Gates) volá do maríny v
Castiolloncelu a půl hodině volání delegátce Silvii
hlásí: , „Silvie je smutná.“ Bodejť by nebyla,
když jim jednu loď potopili, den po našem vyplutí
jsme zpátky a máme utržený všechno co se dá a třetí
den Češi hlásí kormidlo „na prášek!!!!“
- „To byly takový jeby, že nám to
utrhlo i radarový odražeč.“ Vypráví později kapitán
Petr.
- Luboš si jde na pochroumanou jachtu pro
seznam potápěčských lokalit, „Dejte nám tu naši
knížku. Už ji letos nebudete potřebovat.“
- „My nejen že budeme na černý listině
v charterovce, ale i v pojišťovně.“ Chechtá se
Miloš
- Vedlejší jachta se potápí a kluci na
naši jachtě si kontrolují stav svých špeků.
- Luboš si bere neopren, zátěž, foťák
a fotí pod vodou prasklé kormidlo. Později se dovídá,
že za potápění v maríně je pokuta od 100 Euro a
basa.
- Na oběd jdeme do pizzerie. Nic zvláštního
se nestalo, jen Luboš vylil na stůl svoje pivo.
- Kluci z „Písečné lasičky“ jdou
pokuta nepokuta do gumy, flašky na záda a pomocí jedné
ocelové a dvou silonových ráčen stahují rozštíplé
kormidlo.
- Vyplouváme současně, ale každý jiným
směrem. My chystáme potápění a „Lasička“ jede k jeřábu
a na velkou opravu.
- Ponor na jeskyně v 38 metrech dle webových
instrukcí. Asi jsme někde jinde, ale, ale půlhodinový
ponor v v max 11metrech na písku proti proudu, dá
klukům tak zabrat, že na odpolední ponor na „madoně“
kašlou.
- Za zmínku stojí Seržantův zlepšovák,
který nyní použil Miloš. Aby zarostlému Milošovi
neteklo do masky, namazal si obličej máslem RAMA!!! Udělal
to samozřejmě tajně, abychom se mu nesmáli, ale pak
se prořekl, když za ním zůstávala mastná kola. Smáli
jsme se mu.
- Ponor v 17m na „madoně“ směrem JJZ
dle webu. Jihojihozápadně skáčeme se Seržou do vody.
Ihned ztrácím DIRovou ploutev a mizím za ní v hlubině.
Za soumraku je to marná práce. Padám do 38m na písek
a nikde nic. Ve flašce 50 Barů a tak kašlu na ploutev
a jen s tou jednou hledám sošku madony. Mám dnes extrémní
smůlu. Sošku nachází jen seržant, ale ten zase nemůže
bez pomoci vylézt z vody jak toho má dost.
- Kotvíme v Marina di Campo a konečně máme
jeden večer klidnou vodu.
Myšlenka dne:
- Jarek: "Když kdysi piráti přepadli
vesnici, tak náčelníka zabili a ženský znásilnili.“
Seržant: „ A nebo podle toho kdo byl tlustší!!!“
Pátek 14.května 2004
- Potápění na vraku 60m dlouhé lodi
Elviscott u vesnice Pomonte dle webu. Prý leží vlevo
od ostrůvku směrem na moře v 13metrech. Cha. Nevím z jakého
důvodu se na web píšou takové blbosti. Vrak je dlouhý
45m a leží přesně opačně. VPRAVO od ostrůvku a směrem
k Elbě!!! V 11metrech je dno a v 2.5m od hladiny!!!
- Luboš skáče z jachty 150m od ostrůvku
a ujímá se vedení průzkumu, protože nevíme kde se
vrak nachází. Protože je zde proud a on má jen jednu
ploutev, nestíhá. Sundává si tu jednu ploutev a dojde
pěšky po dně až k ostrůvku u kterého leží celkem
pěkný vrak obchodní lodi. Ten je ihned prolezen skrz
naskrz. Krása.
- Odpoledne odjezd na Italské pobřeží.
Je to noční jízda s dvoučlennými hlídkami na palubě.
- Jarek s Jirkou Francem jedou podle GPS k přístavu
tak přesně, že se málem trefí do majáku, který jim
stojí v cestě. Jachta je zastavena vyšší mocí pouhých
200m před tímto blikajícím monstrem!!! Hloubka je zde
povážlivých 5m a to už jim kupodivu bylo podezřelé!!!
Maják nezájem.
- Všichni si z nich dělají legraci, „Pošlete
do mariny naši polohu – zeměpisná šířka, délka a
hloubka!!!“
Sobota 15.května 2004
- Je ráno 5.00hod a kotvíme v maríně. Náhle
se objeví Ital který vypadá jako Mudžahedýn a ptá
se proč se mu náš kapitán neohlásil na kanálu 9?
Říkáme mu, že náš kapitán je „na šrot“ a
jachtu zakotvil náš pes! Chvíli kouká a pak raději
mizí.
- Chceme dotankovat palivo, ale zdejší
pumpa vůbec není v provozu a nejbližší je ve vedlejší
vesnici. Kašleme na to. Posíláme však info na moře
„Písečné lasičce“. Ta pumpu totiž také potřebuje,
ale když vplouvá do ústí řeky u zmiňované vesničky,
kde je metr hloubky, pojímá nejisté podezření a couvá
rychle zpět. Ať si tu naftu dotankují v marině sami,
šmejdi.
- V marině nastává několikahodinové
handrkování kdo může za závady a kdo zaplatí škody.
Končí to tak, že v zápisu není kdo za co může,
ale že to posoudí nezávislý expert. Kapitánům
charterovka pro jistotu zablokovala 2x100 000,-Kč, než
se věc vyřeší a některá z pojišťoven škodu
zaplatí.
- Není nad to za pořádně zaplachtit
-
„Svaz rizikových jachtařů“.